سرمقاله:
مجید محصصیان

دسترسی به بازارهای جدید روزنه امید صنعت کاشی و سرامیک

تأثیرات بازار مسکن و ساخت­و­ساز بر بازار کاشی و سرامیک و چینی­آلات بهداشتی بر کسی پوشیده نیست.چنان­که اگر به افت و خیز­های بازار فروش محصولات طی 10 سال گذشته، توجه داشته باشیم، خواهیم دید که در سال­های 83-82 و 88-87 شاهد دو مرحله کاهش تقاضا و افت شدید در بازار بوده­ایم. با این حال به نظر می­رسد تحولاتی که در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال در بازار مسکن و ساخت­و­ساز ایجادشد، به رکود تقاضا تقاضا در ماه­های پایانی سال دامن زند. گویی این شتر هر 5 سال یک بار پشت در کارخانجات کاشی و سرامیک می­خوابد و عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ می­کند!

از نگاه آمار طی 5 سال گذشته، تولید کشور از 320 میلیون مترمربع به بیش از 500 میلیون مترمربع یعنی 2/56 + درصد افزایش پیدا کرده و بازار نیز با رشدی نه چندان مشابه از 265 به 375 میلیون مترمربع، 5/41+ درصد، حرکت داشته اما باید ببینیم مابه­التفاوت این رشد – آن هم با 7/14 درصد- را به تعداد 125 میلیون متر­مربع، در کدامین بازار بایستی عرضه نماییم؟ یا این که اگر بخواهیم حجم عمده تولید که ما را در جایگاه چهارم جهان جای داده است، همچنان حفظ نماییم و فارغ از افت و خیز­های بازار داخل و شرایط نه چندان با ثبات اقتصادی داخلی، کشتی صنعت عظیم کاشی و سرامیک را هدایت کنیم، چه استراتژی را بایستی پیش روی خود قرار دهیم؟

واقعیت صنعت و آینده آن، در سال­های پیش­رو نیز حکایت از آن دارد که ظرفیت نصب شده، در حال نصب و تکمیل ظرفیت واحد­های تولیدی و حرکت به سمت افزایش بهره­وری و کاهش بهای تمام شده از طریق تکمیل و استفاده حداکثری از سرمایه­گذاری­ها ما را به سمت و سوی دستیابی به تولید بالای 700 میلیون مترمربع سوق می­دهد و با توجه به پیش­بینی رشد کُند اقتصادی دست­کم تا 2 سال آینده باید چاره­ای اندیشید.

تمامی این موارد یک چاره کلی را به ما نشان می­دهد و آن دسترسی به بازار­های جدید در خارج از کشور و صادرات می­باشد.

آن­چه از آمار بر می­آید، صادرات جهانی کاشی و سرامیک بین 20 تا 25 درصد، همچنان در نوسان است به گونه­ای که طی سال­های 2011 و 2012 به دلیل افزایش هزینه­های حمل­و­نقل و انرژی، با افت 3 تا 4 درصدی صادرات بین قاره­ای مواجه بوده­ایم، البته ناگفته نماند که سیاست­های ضد دامپینگ اتحادیه اروپا در برابر بزرگ­ترین صادر کننده جهان یعنی کشور چین در این موضوع بی­تأثیر نبوده است.

در هر حال، آن­چه مشخص است رقابت فراتر از مرزهای خاکی و کشورهای همسایه می­باشد که بسیار پیچیده­تر بوده و نیازمند داشتن مزایای بیشتری مانند کیفیت قابل رقابت، تعاملات بانکی قوی، اتصال به شبکه­های تجاری بین­المللی، ارائه نرخ­های قابل رقابت با توجه به هزینه­های حمل در هر بازار و مسائلی از این دست می­باشد.

در نتیجه، بیش از 85 درصد بازار صادراتی قابل اتکا برای ما، کشورهای همسایه و بازارهای مهمی چون عراق، افغانستان و حوزه CIS  می­باشند. از نگاه آماری صادرات ما طی 5 سال گذشته از 27 میلیون مترمربع با 121 درصد  رشد، به 93 میلیون مترمربع افزایش یافته و عمده­ترین بازارهای صادراتی ما، عراق و افغانستان بوده­اند که به ترتیب، 78 و 14 درصد رشد داشته­اند.

عمده­ترین رقبای ما در اصلی­ترین بازار صادراتی منطقه نیز، کشور ترکیه با صادراتی حدود 11 میلیون مترمربع به عراق و سپس چین می­باشد که طی سال­های اخیر تلاش بسیاری برای در دست گرفتن سهم بازار کاشی ایرانی در این بازار نموده­اند. ولی برای برون­رفت از مشکلات و عدم مواجهه با مشکلات ناشی از کاهش تقاضا در سال­های بعد باید با تمرکز در برند ساخت ایران و نظارت دقیق و کنترل مستقیم بازارهای صادراتی از سوی تولیدکنندگان و جلوگیری از سودجویی برخی دلالان صادراتی، نسبت به حفظ سهم بازار و افزایش آن در کشور­های همسایه به ویژه عراق و افغانستان اقدام نمود و در این جهت پرداختن به این موضوع و سیاستگزاری صحیح از طرف انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، می­تواند راهکار اصلی در حرکت جمعی تمامی تولیدکنندگان در جهت حفظ منافع صنفی و ملی خودشان در این صنعت بااهمیت باشد.

 

 

مجموعه انتشارات گروه آرتا 
    • تهران-بزرگراه آفریقا-بلوار بهرامی
    • پلاک 11-طبقه دوم-واحد هشت
    • تلفن  :    88775803,3918-021
    • فکس :            88194408-021
    • ایمیل :      info@artatrading.ir
  • فصلنامه گزیده دنیای سرامیک
  • Ceramic World Review
  • کاشی
  • گزیده دنیای آجر