سرمقاله
مجید محصصیان
رقابت دیجیتالی در صنعت کاشی سرامیک


با آغاز سال جدید، فصل تازه­ای در رقابت صنعتی حوزه کاشی سرامیک شکل گرفته است، به گونه­ ای که پس از اُفت بازار در اواخر سال گذشته و شرایط اقتصادی دشوار برای تولیدکنندگان صنایع مختلف، هم­ اکنون نشانه­ هایی از بهبود در بازار و تکاپویی امیدوارکننده بین تولیدکنندگان دیده می­شود.

این روزها با بهتر شدن وضعیت اقتصاد، امکان افزایش نرخ محصولات فراهم آمده و اغلب تولیدکنندگان نیز بر این تصمیمند تا افزایش 10 تا 15 درصدی نرخ­ فروش تولیداتشان را اعمال نمایند. چرا که با توجه به تورم موجود، بازار نیز این موضوع را به آسانی پذیرفته و تغییر مالیات بر ارزش افزوده با حرکت از 6 به 8 درصد، رشد 2 درصدی نرخ ها را بر دوش مصرف­ کننده نهایی، تحمیل کرده است.

اکنون شرایط برای تولیدکنندگان اندکی بهتر از گذشته رقم خورده و فرصتی برای ایجاد تحول و ارتقاء سطح تکنولوژی و به ­روزرسانی ماشین­ آلات و افزایش کیفیت محصول فراهم آمده است.

برنامه برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین­ المللی کاشی و سرامیک تهران CERAFAIR2014 نیز در نخستین روز از تابستان امسال، موجب افزایش مضاعف جنب و جوش تولیدکنندگان گردیده و به جرأت می­توان گفت کمتر کارخانه­ ای است که برای حضور جدی و معرفی محصولات جدید و نوآوری­هایش در این نمایشگاه انگیزه­ ای نداشته باشد.

امروزه با ورود چاپ دیجیتال در صنعت کاشی سرامیک، تحولات سریع­تری در حال رخ دادن است، چنان­که سرعت ارائه طرح­های جدید به طرزی باورنکردنی افزایش یافته و این مهم، به گونه ­ای موجب نزدیک­تر کردن و پیچیده­ تر ساختن رقابت در بازار صنعت مذکور شده که ورود تکنولوژی مذکور، بخشی از بازار متوسط و پایین را به سمت بازارهایی با رقابت کامل (Perfect Competition) سوق داده است!

در توضیح تئوریک، «بازارهای رقابت کامل» به بازارهایی با شرایط خاص اطلاق می­گردد که تولیدکنندگان و مصرف­کنندگان بر سر کالایی همگن و خاص به دادوستد می­پردازند و از آن­جا که با حضور تکنولوژی دیجیتال خیلی سریع به دو عامل اصلی در نوآوری، یعنی زمان و تنوع فائق آمده ­اند، لذا معرفی هم­زمان محصولات جدید نیز از سوی تمامی تولیدکنندگان به طرز بسیار مشابهی فراهم شده و بخش عمده ­ای از بازار، به شکلی ناگزیر  وارد فضای رقابت کامل شده است.

به عنوان مثال وقتی جهت معرفی و فروش کاشی در بازار، از فروش سایزی مشخص بدون عنوان نام برند یا محصولی خاص صحبت می­شود و قیمت معامله نهایی می­شود و همین روش معاملات در سطوح بالا نیز صورت می­پذیرد، یعنی این سطح از کالا، به شکلی کاملا مشابه از طریق تولیدکنندگان متعدد و به شکلی یکسان قابل تولید و عرضه است.

البته این شکل از معامله بیشتر در سطحی خاص از بازار مطرح می­گردد، زیرا در سطوح بالاتر که معاملات با تمرکز بر ارجحیتِ برند یا تولیدکننده می­باشد، موضوع اندکی متفاوت­تر می­گردد.

این بدان معنی است که برای خروج از این وادی، اگر تولیدکننده بر اساس نقاط قوت خود برای برون رفت از تهدید بازار رقابتی به دنبال یافتن استراتژی مناسب باشد، بایستی با تمرکز بر «استراتژی تمایز» سعی در ارتقاء برند و کیفیت محصول نموده و از دنباله­ روی، تکرار و کپی­ کاری خودداری نماید.

ناگفته نماند که حضور و گسترش فناوری­های نوین دیجیتال در حوزه کیفیت، امروزه مباحث تکراری این بحث را کنار زده و به مسایلی جدی­ تر می­پردازد. زیرا تولیدکنندگان با بهره­مندی از امکانات به­ روز شده تولید، توان ارائه طرح­های مشابه یکدیگر و خوب را خواهند داشت و آنچه در این بازار می­تواند موجب تمایزشان گردد، توجه به سایر ابعاد تکنولوژیک مانند سایز، کیفیت رنگ بدنه کاشی، پرداخت نهایی و بسته ­بندی می­باشد.

مهم­تر از آنچه گفته شد، بخش دیگری است که به حوزه بازارسازی (Merchandising) مربوط می­شود. موضوعی که این روزها به سرعت در حال رشد می­باشد. این مهم، در واقع عرضه قطعات دکوری، همراه با محصولات کاشی و سرامیک است که جهت انتخاب درست رنگ­ها و رعایت هماهنگی طرح با قطعات عرضه شده صورت می­گیرد و شناخت صحیح از سلیقه بازار را به همراه دارد و می­تواند در موفقیت تولیدکنندگانِ متمایز، به طرز قابل توجهی تأثیرگذار باشد.

مدت­ زمان دوری نیست که نقش تکنولوژی و کاربرد آن درمجموعه­ های صنعتی تبدیل به موضوعی اجتناب­ ناپذیر شده است. حتی گزارشات متنوع از کشورهای دور و نزدیک بیانگر الزام استفاده از فناوری­های تازه در حوزه علم و صنعت و حتی فرهنگ است. از این روی، بهره­مندی صاحبان صنایع از تکنولوژی نه تنها یک پیشنهاد، که ضرورتی حیاتی برای فعالیتشان به شمار می­آید. چون علاوه بر حفظ موجودیتشان در بازار، ممکن است موجب ارتقاء آنان در تخصص کاری­شان گردد.

فعالان حوزه کاشی سرامیک نیز با تحولات صورت گرفته در حوزه ماشین­ آلات و تجهیزات صنعت یاد شده باید به این مسأله توجه داشته باشند که برای دوام در بازار رقابت امروز - که دیجیتالی شدن، شاخص اصلی آن می­باشد- چاره ­ای جز توسعه دانش فنی و گام نهادن به سوی فنون و ابتکارات به­ روز شده، نیست.

شاید نمایشگاه بین ­المللی امسال در حوزه کاشی سرامیک، این موضوع را ملموس­تر از همیشه برای فعالان این رشته صنعتی عیان سازد.

مجموعه انتشارات گروه آرتا 
    • تهران-بزرگراه آفریقا-بلوار بهرامی
    • پلاک 11-طبقه دوم-واحد هشت
    • تلفن  :    88775803,3918-021
    • فکس :            88194408-021
    • ایمیل :      info@artatrading.ir
  • فصلنامه گزیده دنیای سرامیک
  • Ceramic World Review
  • کاشی
  • گزیده دنیای آجر